Objęcie funkcji przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej nakłada na osobę obejmującą tę funkcję pewne obowiązki. Najważniejsze z nich koncentrują się na:
przygotowaniu inwentaryzacji,
opracowaniu harmonogramu czynności inwentaryzacyjnych,
sformułowaniu wniosków dotyczących sposobu rozliczenia zaistniałych różnic inwentaryzacyjnych.
Przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej ponosi więc odpowiedzialność za rzetelność i prawidłowość przebiegu czynności inwentaryzacyjnych. Ponadto kieruje i wraz z powołanym kontrolerem nadzoruje pracę komisji inwentaryzacyjnej. Jej skład to co najmniej 2–3 osoby. Powinny one cechować się dobrą znajomością zagadnień gospodarki magazynowej, przepisów dotyczących gospodarki sektora finansów publicznych, inwentaryzacji oraz zasad przeprowadzania spisu z natury. Nie wszystkie osoby powinny być powoływane do prac komisji inwentaryzacyjnej. Nie należy powoływać do jej składu:
- osób nieposiadających odpowiednich kwalifikacji,
- osób, którym powierzono odpowiedzialność materialną za składniki majątku objęte spisem z natury,
- pracowników wydziału finansowo-księgowego, prowadzących ewidencję składników majątkowych objętych inwentaryzacją,
- osób, które nie gwarantują bezstronności spisu.