Przekazane do 5 stycznia roku następnego środki finansowe z rachunku wydzielonego na konto budżetu jednostki samorządu terytorialnego ujmowane są w paragrafie wydatków 240 „Wpłata do budżetu pozostałości środków finansowych gromadzonych na wydzielonym rachunku jednostki budżetowej”. Z kolei dla jednostki samorządu terytorialnego przekazane przez jednostkę organizacyjną środki stanowią dochód budżetowy, ujmowany w paragrafie dochodów 240 „Wpływy do budżetu pozostałości środków finansowych gromadzonych na wydzielonym rachunku jednostki budżetowej”.
Wyodrębniony rachunek na koniec roku i rozliczenie nadwyżki
Obowiązkiem oświatowej jednostki budżetowej jest rozliczenie środków pozostających na wydzielonym rachunku jednostki na dzień 31 grudnia roku budżetowego. Środki te, zgodnie z wytycznymi ustawy o finansach publicznych, podlegają odprowadzeniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Rozliczenie z budżetem pozostałości środków finansowych gromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów na koniec roku w jednostce budżetowej należy księgować na kontach 820 „Rozliczenie wyniku finansowego” oraz 225 „Rozrachunki z budżetami”. Zgodnie z opisem kont służą one m.in. do ewidencji nadwyżki dochodów jednostek budżetowych prowadzących działalność oświatową.
Na stronie Wn konta 820 ujmuje się wpłaty do budżetu z tytułu nadwyżki dochodów jednostek budżetowych prowadzących działalność oświatową. Strona Ma konta służy księgowaniu przeniesienia salda konta w roku następnym na konto 800.
Konto 225 służy z kolei do ewidencji rozrachunków z budżetami, m.in.: nadwyżek środków obrotowych, nadpłat w rozliczeniach z budżetami. Może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma – stan zobowiązań wobec budżetów. Na stronie Wn konta 225 ujmuje się nadpłaty oraz wpłaty do budżetu, a na stronie Ma – zobowiązania wobec budżetów i wpłaty od budżetów. Ewidencja szczegółowa do konta 225 powinna zapewnić możliwość ustalenia stanu należności i zobowiązań według każdego z tytułów rozrachunków z budżetem odrębnie.
Przykładowa ewidencja rozliczenia nadwyżki środków w jednostce budżetowej może wyglądać następująco:
1) Zaliczenie nadwyżki środków finansowych gromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów na zobowiązanie wobec budżetu jednostki samorządu terytorialnego (pod datą 31 grudnia) – 82/225.
2) Przelew pozostałych środków finansowych gromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów na rachunek budżetu – 225/132.
3) Przeniesienie salda konta 820 w następnym roku 80/820.
- Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tekst jedn.: Dz.U. 2017 r., poz. 1311).
- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1047 ze zm.).
- Rozporządzenie ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r., poz. 760).
Zobacz także:
Tagi: pracownicy samorządowi
