W myśl ogólnej zasady osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę zawsze podlega obowiązkowo ubezpieczeniom. Nie ma znaczenia, czy ma równocześnie inne tytuły do ubezpieczeń, np. wykonuje jednocześnie umowę zlecenia, prowadzi działalność gospodarczą czy też ma umowę o pracę zawartą w innej firmie. Nie jest również istotne, że pracownik jest uczniem, studentem czy też pobiera emeryturę lub rentę. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy osoba zatrudniona na umowę o pracę spełnia warunki określone dla osób współpracujących. Wówczas podlega ubezpieczeniom społecznym oraz zdrowotnemu jako osoba współpracująca.
Dodatkowe umowy z własnym pracodawcą
Za pracownika w myśl przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych uważa się, oprócz osoby pozostającej w stosunku pracy, również osobę wykonującą pracę na podstawie umowy zlecenie lub umowy o dzieło zostały one zawarte z własnym pracodawcą lub praca na podstawie tych umów jest wykonywana na rzecz własnego pracodawcy. Składek od wynagrodzenia wypłacanego z umowy zlecenia i umowy o dzieło nie należy opłacać, jeżeli takie umowy cywilnoprawne są zawarte z własnym pracownikiem, który prowadzi działalność gospodarczą.
Jeżeli umowa zlecenia, o dzieło jest zawarta w ramach prowadzonej działalności i do celów podatkowych przychód z tej umowy jest traktowany jako przychód z działalności gospodarczej, umowa ta powinna być traktowania jako zawarta z odrębnym podmiotem gospodarczym. Od takiej wypłaty składki zarówno na ubezpieczenia społeczne, jak i ubezpieczenie zdrowotne nie powinny być naliczane.