Najczęstszymi przyczynami opóźnienia w wypłacie pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop są:
-
choroba pracownika w trakcie wykorzystywania urlopu w okresie wypowiedzenia i powiadomienie o tym pracodawcy po ustaniu zatrudnienia (zgodnie z art. 166 pkt 1 kp. niezdolność do pracy spowodowana chorobą przerywa urlop, zatem w takiej sytuacji część urlopu pozostaje niewykorzystana i musi zostać rozliczona w formie ekwiwalentu),
-
opóźnione dostarczanie wniosków urlopowych do właściwych działów – następuje to szczególnie w firmach mających filie lub oddziały w innych miastach lub takich, gdzie pracownicy wykonują pracę wyłącznie lub niemal wyłącznie w terenie – często w takiej sytuacji pracownik działu płac do dnia rozwiązania umowy, a nawet kilka dni po jej rozwiązaniu nie ma wiedzy o tym, ile urlopu zostało wykorzystane w naturze, a za jaki okres należy wypłacić ekwiwalent,
-
rozwiązanie umowy o pracę przez pracownika lub pracodawcę „z dnia na dzień”, tj. bez wypowiedzenia lub – bez wcześniejszego uprzedzenia – za porozumieniem stron w dniu złożenia prośby, wtedy pracownik płac zwykle nie ma już możliwości przygotowania wypłaty w dacie rozwiązania umowy o pracę.