Komunikacja interpersonalna - rozwiązywanie konfliktu w pracy

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 10-09-2012 r.

Konflikty w miejscu pracy są dużym zagrożeniem dla prawidłowych relacji w pracy. Dlatego też tak istotne jest zapobieganie konfliktom w pracy a jeśli już do nich dojdzie - ich rozwiązanie. Jak zatem należy rozwiązywać konflikty zawodowe?

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu konfliktów zawodowych jest poznanie ich przyczyny. Bez tego próba załagodzenia sytuacji spornej będzie wręcz niemożliwa.

Najczęstszymi powodami nieporozumień jest brak odpowiednich zdolności komunikacyjnych, jak również różnice osobowościowe czy poglądowe. Dlatego też w pierwszej kolejności powinieneś ustalić, co jest źródłem konfliktu w pracy i od czego spór się rozpoczął. Tylko w ten sposób będziesz w stanie dobrać odpowiednie środki działania.

Każdy konflikt ma swoje koło

Dużą pomocą w pokonywaniu konfliktów zawodowych jest poznanie tzw. koła konfliktu, czyli cech, które pozwolą Ci rozpoznać rodzaj sporu. W poniższej tabeli zostały przedstawione najczęstsze konflikty oraz cechy pomocne w ich zidentyfikowaniu.

Konflikt

Przyczyny/Cechy

Relacji

Niewłaściwa komunikacja między stronami sporu, silne emocje, posługiwanie się powszechnymi stereotypami, generalizacja, zachowanie mające znamiona odwetu.

Interesów

Problem z realizacją własnych potrzeb czy trudność z osiągnięciem wcześniej wyznaczonych celów.

Danych

Brak dostatecznych informacji bądź błędna interpretacja tych już posiadanych.

Wartości

Różnice między wyznawanymi wartościami czy zasadami przez strony konfliktu.

Strukturalny

Wynikający z braku dostępu do narzędzi umożliwiających realizację określonego celu czy zadania.

 

Jak rozwiązać konflikt w pracy

Narastające konflikty służbowe mogą być niebezpieczne dla przyszłości Twojej firmy. Osoby, które na co dzień muszą stawiać czoła sporom i zmagać się z niemiłą atmosferą w pracy, prędzej czy później podejmą decyzję o odejściu. Dlatego szczególnie powinieneś zadbać o rozwiązywanie sytuacji konfliktowych i łagodzenie ewentualnych sporów.

Przystępując do rozwiązywania konfliktu w pracy musisz pamiętać jednak o kilku zasadniczych zasadach. Na pewno nie możesz zabrać się za łagodzenie sytuacji bez posiadania dostatecznej wiedzy na temat powodów i przebiegu sporu.

Istotną kwestią jest również poskromienie emocji, które z reguły towarzyszą każdemu konfliktowi. Dotyczy to zarówno stron, jak też osoby chcącej nieporozumienie wyjaśnić. Zbyt duże zdenerwowanie czy emocjonalne podejście do tej kwestii z pewnością nie pomoże w obiektywnej ocenie sporu, co jest podstawą w próbie rozwiązania sytuacji konfliktowej.

Podstawą w rozwiązywaniu sporów jest również umiejętność wysłuchania argumentów obu stron, jak też szacunek wobec odmiennego zdania drugiej osoby. Tylko w ten sposób będzie możliwe stworzenie pola komunikacji, które będzie pomocne w dojściu do porozumienia.

Rozwiązywanie konfliktów zawodowych nie jest wcale skomplikowane. Jako pracodawca, powinieneś szczególnie zadbać o to, aby w Twojej firmie było ich jak najmniej. W ten sposób unikniesz sytuacji zagrażających przyszłości Twojego przedsiębiorstwa i nie narazisz się na utratę pracowników.


Zobacz także:

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26519 )
Array ( [docId] => 26519 )


Array ( [docId] => 26519 )