Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu konfliktów zawodowych jest poznanie ich przyczyny. Bez tego próba załagodzenia sytuacji spornej będzie wręcz niemożliwa.
Najczęstszymi powodami nieporozumień jest brak odpowiednich zdolności komunikacyjnych, jak również różnice osobowościowe czy poglądowe. Dlatego też w pierwszej kolejności powinieneś ustalić, co jest źródłem konfliktu w pracy i od czego spór się rozpoczął. Tylko w ten sposób będziesz w stanie dobrać odpowiednie środki działania.
Każdy konflikt ma swoje koło
Dużą pomocą w pokonywaniu konfliktów zawodowych jest poznanie tzw.
koła konfliktu, czyli cech, które pozwolą Ci rozpoznać rodzaj sporu. W
poniższej tabeli zostały przedstawione najczęstsze konflikty oraz cechy
pomocne w ich zidentyfikowaniu.
Konflikt
|
Przyczyny/Cechy
|
Relacji
|
Niewłaściwa komunikacja między stronami sporu, silne emocje,
posługiwanie się powszechnymi stereotypami, generalizacja, zachowanie
mające znamiona odwetu.
|
Interesów
|
Problem z realizacją własnych potrzeb czy trudność z osiągnięciem wcześniej wyznaczonych celów.
|
Danych
|
Brak dostatecznych informacji bądź błędna interpretacja tych już posiadanych.
|
Wartości
|
Różnice między wyznawanymi wartościami czy zasadami przez strony konfliktu.
|
Strukturalny
|
Wynikający z braku dostępu do narzędzi umożliwiających realizację określonego celu czy zadania.
|
Jak rozwiązać konflikt w pracy
Narastające konflikty służbowe mogą być niebezpieczne dla przyszłości
Twojej firmy. Osoby, które na co dzień muszą stawiać czoła sporom i
zmagać się z niemiłą atmosferą w pracy, prędzej czy później podejmą
decyzję o odejściu. Dlatego szczególnie powinieneś zadbać o
rozwiązywanie sytuacji konfliktowych i łagodzenie ewentualnych sporów.
Przystępując do rozwiązywania konfliktu w pracy musisz pamiętać jednak o
kilku zasadniczych zasadach. Na pewno nie możesz zabrać się za
łagodzenie sytuacji bez posiadania dostatecznej wiedzy na temat powodów i
przebiegu sporu.
Istotną kwestią jest również poskromienie emocji, które z reguły
towarzyszą każdemu konfliktowi. Dotyczy to zarówno stron, jak też osoby
chcącej nieporozumienie wyjaśnić. Zbyt duże zdenerwowanie czy
emocjonalne podejście do tej kwestii z pewnością nie pomoże w
obiektywnej ocenie sporu, co jest podstawą w próbie rozwiązania sytuacji
konfliktowej.
Podstawą w rozwiązywaniu sporów jest również umiejętność wysłuchania
argumentów obu stron, jak też szacunek wobec odmiennego zdania drugiej
osoby. Tylko w ten sposób będzie możliwe stworzenie pola komunikacji,
które będzie pomocne w dojściu do porozumienia.
Rozwiązywanie konfliktów zawodowych nie jest wcale skomplikowane.
Jako pracodawca, powinieneś szczególnie zadbać o to, aby w Twojej firmie
było ich jak najmniej. W ten sposób unikniesz sytuacji zagrażających
przyszłości Twojego przedsiębiorstwa i nie narazisz się na utratę
pracowników.
Zobacz także: