Ocena efektywności przeprowadzonych szkoleń dla pracowników

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 19-10-2012 r.

Szkolenia dla pracowników są ważnym elementem polityki zarządzania personelem. Głównym celem każdego szkolenia pracowników jest poszerzenie ich wiedzy i kompetencji. Jednak nie każde szkolenie personelu spełni Twoje oczekiwania. Jak ocenić efektywność szkoleń dla pracowników?

Cztery poziomy korzyści

Jednym ze sposobów oceny efektywności przeprowadzonego szkolenia jest weryfikacja osiągniętych korzyści na czterech głównych poziomach.

Pierwszym z nich jest poziom reakcji, który opiera się na opiniach uczestników szkolenia. Krótka opinia o przeprowadzonych szkoleniach jest jednym z najbardziej wiarygodnych źródeł wiedzy o poziomie przeprowadzonych usług. Informacji na temat rzeczywistego poziomu przyswojonej wiedzy dostarczą z pewnością teksty sprawdzające. Ich wykonanie zweryfikuje efektywność szkoleń na poziomie nauki.

Ważną kwestią jest również poziom zachowań. To nic innego jak obserwacja wpływu programów szkoleniowych na zmiany postępowania pracowników na konkretnym stanowisku pracy.

Natomiast zdobycie nowych umiejętności będziesz w stanie ocenić na poziomie otrzymywanych po szkoleniu rezultatów. Celem każdego z nich jest dostarczenie wiedzy, która ma pozytywnie wpłynąć na efektywność pracy Twoich współpracowników. Jeśli tej efektywności nie zaobserwujesz, oznacza to, że odbyte szkolenie nie przyniosło oczekiwanych rezultatów i nie było skuteczne.

 

Metoda C-I-P-O

Inną metodą weryfikacji skuteczności szkolenia jest gromadzenie właściwych danych na każdym etapie nauczania pracowników nowych umiejętności. W części kontekstowej powinieneś zebrać wszystkie wiadomości dotyczące aktualnej sytuacji na poszczególnych szczeblach, informacje związane z problemami personelu czy zagadnienia związane z niską efektywnością poszczególnych działów. Następnie warto skalkulować koszty ewentualnego dokształcania.

Kiedy szkolenie zostanie już przeprowadzone, konieczne jest zebranie opinii jego uczestników. Pracownicy powinni ocenić zarówno poziom merytoryczny, jak też kwestię organizacji samego szkolenia. W końcowej fazie należy określić rzeczywiste rezultaty przeprowadzonego szkolenia. Jeśli było skuteczne, zapewne zauważysz określone zmiany.

Ocenę szkoleń najlepiej jest przeprowadzać za pomocą anonimowej ankiety. Zwiększy się w ten sposób prawdopodobieństwo szczerości przedstawionych informacji.


Zobacz także:

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26599 )
Array ( [docId] => 26599 )