Polityka personalna w firmie - jak podejmować trafne decyzje personalne

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 10-09-2012 r.

Polityka personalna jest jednym z głównych filarów działalności przedsiębiorstwa. Słuszne decyzje dotyczące nie tylko zatrudniania nowych pracowników, ale również wynagradzania i motywowania pracowników, mają istotny wpływ na atmosferę, jak również na efektywność pracy podwładnych. Jak podejmować trafne decyzje personalne we własnej firmie?

Rekrutacja pracowników

Częstym błędem, który jest popełniany przez właścicieli firm podczas rekrutowania nowych pracowników, jest zlecenie procesu rekrutacji osobie zupełnie nieorientującej się w zagadnieniach związanych z polityką personalną. Wbrew pozorom, wybór nowego pracownika nie jest wcale prostym zadaniem. Przesłane dokumenty aplikacyjne czy tradycyjna rozmowa kwalifikacyjna często są niewystarczające do tego, aby wybrać właściwego pracownika. Dlatego rekrutacja powinna być powierzona osobie, która zna współczesne, skuteczne metody rekrutacji. Coraz bardziej popularne są m.in. testy predyspozycji, symulacje pracy czy testy zadaniowe.

Nawet najdłuższa rozmowa nie odda prawdziwych umiejętności pracownika w konkretnych sytuacjach. Dlatego, planując rekrutację, warto przemyśleć kwestię jej właściwej organizacji. Dzięki temu będziesz miał pewność, że dokonany przez Ciebie wybór jest słuszny.

Awans pracownika na podstawie osiągnięć

Kolejną kwestią polityki personalnej w przedsiębiorstwie jest ustalenie konkretnych zasad awansowania pracowników. Tylko ścisłe określenie warunków, których spełnienie uprawnia do ubiegania się o awans, pozwala na rzetelną ocenę pracowników. Jedną z bardziej konfliktowych sytuacji w firmie są promocje wręczane na podstawie osobistych sympatii pracodawcy, podczas gdy powinno być to wyróżnienie z tytułu konkretnych osiągnięć.

 

Konsekwencja w wynagradzaniu i motywowaniu pracowników

Jako pracodawca powinieneś również przywiązać szczególną uwagę do konsekwencji w wynagradzaniu i motywowaniu pracowników. Jeżeli stosujesz premie, przydzielaj je za konkretne osiągnięcia. Jeżeli motywujesz, rób to w taki sposób, aby pracownik jasno wiedział, co osiągnie realizując Twoje oczekiwania.

Tylko jasne określenie zasad przyznawania dodatkowego wynagrodzenia, jak też konsekwencja w działaniu pozwolą Ci realizować słuszną politykę personalną w Twojej firmie.


Zobacz także:

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26518 )
Array ( [docId] => 26518 )