W relacjach z jednostkami szef zespołu powinien przyjmować przede wszystkim rolę mentora – służyć pomocą i radą, jednak w niczym nie wyręczając. Warto, by doceniał i wynagradzał podwładnych za inwencję i przedsiębiorczość – takie, które wykraczają ponad zawodowe obowiązki.
Ważne, by zapamiętać kluczową zasadę: chwalić należy publicznie, ale ganić – najlepiej wyłącznie na osobności. Krytykować – tylko konstruktywnie i motywująco, odnosząc się do idei i rozwiązań, a nie do stojącej za nimi osoby.
Podstawa, to dobra komunikacja
Skuteczny szef powinien posiadać wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne i wykorzystywać różne dostępne kanały porozumiewania się.
Dobrze też, by miał zdolność aktywnego słuchania oraz stawiał na otwartą wymianę myśli – często inny punkt widzenia rzuca nowe światło na dane zagadnienie.
Warto również, aby wykazywał świadomość własnej mowy ciała. Generalnie powinien umieć jasno formułować i komunikować swoje wymagania, oczekiwania oraz cele i zadania, upewniając się, że zostały właściwie zrozumiane.
Niezbędnej jest do tego regularne udzielanie przez szefa wyczerpującej informacji zwrotnej (tzw. feedback). Pozwala to uniknąć mnóstwa nieporozumień, działa także mobilizująco na bardziej opieszałe jednostki.