Szef oko w oko z pracownikiem

Kategoria: HR
Data: 27-12-2012 r.

Jak powinien zachowywać się szef w relacji z jednostką, by zyskać autorytet i sympatię, które umożliwią jeszcze efektywniejsze zarządzanie całym zespołem.

W relacjach z jednostkami szef zespołu powinien przyjmować przede wszystkim rolę mentora – służyć pomocą i radą, jednak w niczym nie wyręczając. Warto, by doceniał i wynagradzał podwładnych za inwencję i przedsiębiorczość – takie, które wykraczają ponad zawodowe obowiązki.

Ważne, by zapamiętać kluczową zasadę: chwalić należy publicznie, ale ganić – najlepiej wyłącznie na osobności. Krytykować – tylko konstruktywnie i motywująco, odnosząc się do idei i rozwiązań, a nie do stojącej za nimi osoby.

Podstawa, to dobra komunikacja

Skuteczny szef powinien posiadać wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne i wykorzystywać różne dostępne kanały porozumiewania się.

Dobrze też, by miał zdolność aktywnego słuchania oraz stawiał na otwartą wymianę myśli – często inny punkt widzenia rzuca nowe światło na dane zagadnienie.

Warto również, aby wykazywał świadomość własnej mowy ciała. Generalnie powinien umieć jasno formułować i komunikować swoje wymagania, oczekiwania oraz cele i zadania, upewniając się, że zostały właściwie zrozumiane.

Niezbędnej jest do tego regularne udzielanie przez szefa wyczerpującej informacji zwrotnej (tzw. feedback). Pozwala to uniknąć mnóstwa nieporozumień, działa także mobilizująco na bardziej opieszałe jednostki.

 

Pogodzić wodę z ogniem

Choć dobry szef nie powinien być zbyt „miękki”, ani wchodzić w bardziej przyjacielskie relacje, ważne jednak, by odznaczał się mimo wszystko sporą dawką empatii i wrażliwości wobec współpracowników.

Z drugiej strony, musi zachowywać równowagę między potrzebą afirmacją a asertywnością oraz stanowczością.

I ostatnia sprawa – szalenie ważna jest konsekwencja szefa w egzekwowaniu przyjętych założeń i delegowaniu zadań. Tak naprawdę, to ona buduje autorytet szefa i umożliwia mu skuteczne zarządzanie ludźmi.

Opracowanie redakcyjne: Honorata Krzyś

źródło: Strategie Biznesu nr 1, Kiepski lider na czele firmy to preludium do jej bankructwa


Zobacz także:

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26618 )
Array ( [docId] => 26618 )