Wszystkie artykuły

    Zarządzanie 29.09.2016
    Zmiany w konkursach na dyrektorów placówek
    Konkurs na stanowisko zastępcy kierownika podmiotu leczniczego ogłosi kierownik tego podmiotu, a nie jak dotychczas - podmiot tworzący. Ponadto krótsze będą niektóre terminy, co umożliwi szybkie i sprawne przeprowadzenie postępowania. Dowiedz się, jakie jeszcze zmiany nastąpią w procedurze konkursowej.Trwają konsultacje projektu rozporządzenia w sprawie przeprowadzania konkursu na stanowiska ...

    Zarządzanie 20.09.2016
    Czy można ujawnić dane z dokumentacji medycznej urzędowi skarbowemu
    Lekarz ma obowiązek zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem, uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu. Jakie są zatem granice tajemnicy lekarskiej w zakresie udostępniania danych osobowych pacjentów zawartych w dokumentacji medycznej organom publicznym?Urząd Kontroli Skarbowej w Zielonej Górze NSA w stosunku do lekarza prowadził postępowanie kontrolne dotyczące rozliczeń ...

    Pacjent 15.09.2016
    Jak zmniejszyć w przychodni liczbę tzw. pustych wizyt
    Mazowiecki oddział wojewódzki NFZ uruchomił pilotaż systemu, który wysyła powiadomienia sms o zbliżającym się terminie wizyty. Dzięki tej usłudze pacjenci mogą łatwiej odwołać wizytę, a placówkom medycznym pozwoli to efektywnie wykorzystać czas pracy lekarzy, oszczędzi czas oraz zmniejszy stres innych oczekujących na przyjęcie. Placówki nie ponoszą w związku z tym kosztów, ...

    Finanse 09.09.2016
    Jednolite pliki kontrolne – nowe obowiązki placówek
    Placówki medyczne o statusie dużego przedsiębiorcy już od 1 lipca 2016 r. muszą tworzyć takie pliki. Sprawdź, od kiedy obowiązek ten obejmie pozostałe podmioty.Nowelizacja Ordynacji podatkowej zobowiązuje wszystkich podatników prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, do tworzenia elektronicznej postaci ksiąg podatkowych w określonym formacie (JPK) i przekazywania ...

    Zarządzanie 05.09.2016
    Kiedy outsourcing się opłaca
    Placówki medyczne zlecają firmom zewnętrznym nie tylko udzielanie świadczeń medycznych, lecz także sprzątanie, pranie, żywienie pacjentów i transport sanitarny. Przy wyborze wykonawców popełniają jednak wiele błędów. Jak ich zatem uniknąć i mieć pewność, że zlecamy pracę najlepszym oferentom?Outsourcing nigdy nie uwolni placówki medycznej od odpowiedzialności wobec pacjenta. ...

    Finanse 24.08.2016
    Jak pozyskać kapitał na inwestycje medyczne
    W zależności od rodzaju planowanych działań oraz wielkości placówki, kapitału obcego poszukujemy w pożyczkach lub kredytach bankowych, leasingu finansowym czy dodatkowych prawach udziałowych. Finansowania inwestycji upatrujemy również we wszelkiego rodzaju dotacjach rządowych, pozarządowych lub uzyskiwanych od instytucji europejskich. Jaki sposób finansowania inwestycji wybrać?Metody ...

    Zarządzanie 21.08.2016
    10 strategicznych celów dla podstawowej opieki zdrowotnej
    Od stycznia 2016 roku przy ministrze zdrowia pracuje zespół do opracowania projektu założeń projektu ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej. Zespół opracował „Analizę funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce oraz propozycje rozwiązań systemowych”, w której określono 10 najważniejszych proponowanych rozwiązań dla podstawowej opieki zdrowotnej. Jakie to rozwiązania?Zespół ...

    Pacjent 08.08.2016
    4 błędy kierowników przed procesem o błąd medyczny
    Najczęściej popełnianym błędem kierownictwa placówek medycznych jest brak zarządzeń w sprawie polityki medialnej. Gdy dojdzie do zdarzenia niepożądanego i pojawią się media, wówczas pracownicy nie wiedzą, jak się zachowywać i najczęściej rozmawiają z dziennikarzami. Tego rodzaju wypowiedzi mogą być dowodami, które pełnomocnicy pacjentów wykorzystają w sprawie przeciwko ...

    Pacjent 04.08.2016
    Jak zorganizować pracę rejestracji – case study
    Na wizytę u lekarza pacjent ma prawo zapisać się dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy punktu rejestracji. W okienku rejestracji pacjent powinien otrzymać wszelkie informacje dotyczące świadczeń dostępnych w placówce, czasu oczekiwania, terminów zapisu do lekarza, wymaganych dokumentów i skierowań potrzebnych do przyjęcia itp.W poradni Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie ...

    Zarządzanie 01.08.2016
    Jak przetwarzać dane pacjentów, aby nie doszło do wycieku
    W systemie zarządzania przetwarzaniem danych osobowych uwzględnijmy aspekt ludzki, zakres zadań i odpowiedzialności poszczególnych użytkowników, określony przepisami ustawy o ochronie danych osobowych oraz towarzyszącymi jej rozporządzeniami, kompetencje osób przetwarzających dane w zakresie stosowania standardów bezpieczeństwa.Przepływ informacji, procedury kontrolne, standardy ...