Wszystkie artykuły

    Stomatologia 06.02.2017
    Jak dentysta powinien informować pacjenta o leczeniu
    Po uzyskaniu informacji pacjent ma prawo przedstawić lekarzowi swoje zdanie w tym zakresie. Przepis ten jest wyraźną wskazówką odejścia od paternalistycznej relacji lekarz-pacjent, jednak nie rozwiązuje dylematu, co lekarz ma uczynić z owym zdaniem pacjenta, które może dalece odbiegać od merytorycznej rzeczywistości. Wydaje się jednak, że zdanie pacjenta odmienne od zdania lekarza bądź ...

    Stomatologia 06.02.2017
    Co grozi za łamanie prawa do informowania pacjenta w gabinecie stomatologicznym
    Lekarze nagminnie łamią prawo pacjenta do informacji. Takie działanie grozi poważnymi konsekwencjami prawnymi. Jak zatem właściwie informować pacjenta, aby uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie leczenia i nie narazić placówki na zapłatę odszkodowania?Jednym z istotniejszych praw pacjenta jest prawo do informacji o swoim stanie zdrowia. Pod tym pojęciem rozumieć należy nie tylko ...

    Normy i sanepid 02.02.2017
    Do 28 lutego sporządź raport bhp o zranieniach
    Wszystkie podmioty wykonujące działalność leczniczą, w których wykorzystywane są ostre narzędzia służące do cięcia i kłucia, stwarzające ryzyko zranienia lub przeniesienia zakażenia, mają obowiązek sporządzenia raz na pół roku raportu bhp dotyczącego zranień ostrymi narzędziami przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Wprowadzenie tego obowiązku od 2014 roku miało przyczynić ...

    Zarządzanie 02.02.2017
    Uniknij naruszania czasu pracy lekarzy
    Placówki medyczne notoryczne naruszają czasu pracy pracowników medycznych i zastępują stosunek pracy umowami cywilno-prawnymi. Sprawdź, jakie zapisy w kontraktach posłużą wyeliminowaniu zarzutów dotyczących stworzenia zagrożenia dla życia i zdrowia pacjenta przez dopuszczenie do pracy przemęczonego personelu.Czas pracy pracowników zatrudnionych w podmiocie leczniczym, w tym lekarzy, ...

    Finanse 12.01.2017
    Świadczysz usługi medyczne, przygotuj się na zmiany w systemie podatkowym
    Obecnie mamy do czynienia z wieloma zmianami podatkowymi, których efektem jest oddanie w ręce organów kontrolnych oraz podatkowych narzędzi eliminujących dotychczas używane metody optymalizacji podatkowej. Co wziąć pod uwagę w praktyce placówek medycznych?Jednym z podstawowych argumentów przemawiających za podjęciem decyzji w sprawie rozwoju i inwestycji jest korzystna dla placówki medycznej ...

    Zarządzanie 12.01.2017
    Jak przygotować placówkę medyczną do wymogów unijnego rozporządzenia o ochronie danych
    Do połowy 2018 roku placówki medyczne muszą dostosować się do unijnego rozporządzenia w sprawie ochrony danych. Muszą m.in. opracować procedury postępowania w sytuacjach awaryjnych. Zobacz, co jeszcze musisz zrobić, aby mieć pewność, że właściwie realizujesz zasadę bezpieczeństwa przetwarzania danych medycznych.Rok 2018 będzie przełomowy pod względem zmian dla placówek medycznych. ...

    Normy i sanepid 10.01.2017
    Gospodarka odpadami medycznymi – poznaj nowe zasady magazynowania
    Odpady zakaźne magazynuje się odrębnie od odpadów medycznych i weterynaryjnych, które nie mają właściwości zakaźnych, i odrębnie od odpadów powstałych po spaleniu. Sprawdź, jak od listopada 2016 roku zmieniły się zasady magazynowania odpadów medycznych.Nowe rozporządzenie ministra zdrowia z 21 października 2016 r. w sprawie dopuszczalnych sposobów i warunków unieszkodliwiania ...

    Kontrakty z NFZ 05.01.2017
    Od lipca 2017 roku zmiany w podstawowej opiece zdrowotnej - zobacz, co czeka placówki
    Zwiększone finansowanie i lepsza koordynacja zespołu lekarza, pielęgniarki oraz położnej to główne cele założeń do projektu ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej. Sprawdź, jakie jeszcze zmiany w tym zakresie planuje ustawodawca.Do konsultacji przekazano projekt ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej, który przewiduje kompleksowe uregulowanie zagadnień związanych z udzielaniem świadczeń ...

    Pacjent 22.12.2016
    Jak skutecznie budować relacje z pacjentami
    Budowanie relacji należy zacząć od skutecznej komunikacji i dołożenia starań, by usatysfakcjonować pacjenta czy partnera biznesowego. Skuteczna komunikacja z pacjentem to nie tylko zapewnienie fachowej porady, możliwości szybkiego dodzwonienia się do placówki, bez długiego oczekiwania na infolinii, ale kompetentna i sympatyczna obsługa rejestratorki oraz satysfakcjonująca usługa w gabinecie ...

    Nowoczesne technologie i IT 21.12.2016
    Informatyzacja placówek medycznych – zostało tylko 12 miesięcy na wdrożenie e-dokumentacji
    Większość podmiotów może mieć problem z realizowaniem opieki koordynowanej, która wymaga zdalnej wymiany e-dokumentacji medycznej, badań diagnostycznych czy obrazowych. Jakie wyzwania stoją przed placówkami w obszarze cyfryzacji dokumentacji medycznej, gdy do końca okresu przejściowego został jeszcze tylko rok? Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ) i Narodowy Fundusz ...