Obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy zatrudnionych w zakładzie pracy pracowników wynika wprost z przepisów Kodeksu pracy. Ewidencja czasu pracy jest bowiem prowadzona do celów prawidłowego ustalenia wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. Do prowadzenia ewidencji czasu pracy pracodawca jest zobowiązany bez względu na formę prowadzonej przez siebie działalności.
Uproszczona ewidencja czasu pracy – tylko dla niektórych pracowników
Uproszczoną ewidencję czasu pracy pracodawca może prowadzić tylko względem określonych w przepisach Kodeksu pracy pracowników, czyli: osób objętych systemem zadaniowym, pracowników zarządzających zakładem w imieniu pracodawcy, a także pracowników, którzy otrzymują ryczałt za nadgodziny.
W ewidencji czasu pracy należy wykazywać: pracę w poszczególnych dobach pracowniczych, w tym pracę w niedziele i święta, w porze nocnej, w godzinach nadliczbowych oraz w dni wolne wynikające z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, a także dyżury, urlopy, zwolnienia od pracy oraz inne usprawiedliwione i nieusprawiedliwione nieobecności w pracy. Do kart ewidencji czasu pracy dołącza się również wnioski pracownika o udzielenie czasu wolnego od pracy w zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych.
Pracodawca jest natomiast zwolniony z obowiązku prowadzenia szczegółowej ewidencji czasu pracy (ewidencjonowania godzin pracy) w przypadku pracowników:
- objętych systemem zadaniowego czasu pracy,
- zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy (tj. kierujących jednoosobowo zakładem pracy, ich zastępców, pracowników wchodzących w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy, głównych księgowych) – wyłączenie to nie dotyczy jednak kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych,
- otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w godzinach nocnych.
W odniesieniu do wymienionych pracowników nie ewidencjonuje się godzin pracy. Natomiast w pozostałym zakresie ewidencję należy prowadzić, odnotowując w niej np. urlopy wypoczynkowe czy zwolnienia od pracy itp., czyli wszelkie rodzaje nieobecności.
- art. 128 § 2 pkt 2, art. 149 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
- § 8 i 8a rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r. nr 62, poz. 286 ze zm.).
Zobacz także:
