Wszystkie artykuły

    Zarządzanie 08.11.2014
    Certyfikacja placówki służby zdrowia
    Szpitale, podobnie jak przedsiębiorstwa usługowe, jednostki administracji publicznej, szkoły i inne jednostki zainteresowane wdrażaniem systemów zarządzania jakością opartych na normach, napotykają liczne problemy, związane głównie z koniecznością odpowiedniej interpretacji wymagań norm w stosunku do własnych realiów.Pozytywny wpływ wdrożenia systemu zarządzania jakością zgodnego ...

    Zarządzanie 23.09.2013
    Ochrona danych wrażliwych w placówce medycznej
    Dbając o ochronę danych w placówce medycznej należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i poufność informacji. Dobrze wyszkolony personel medyczny oraz system zarządzania bezpieczeństwem informacji zapewni placówce rzeczywistą ochronę danych, a także zminimalizuje ryzyko wycieku danych wrażliwych z placówki medycznej.Każdy administrator danych musi opracować i wdrożyć system zarządzania ...

    Normy i sanepid 22.09.2013
    Szkolenia BHP w profilaktyce zranień ostrymi narzędziami
    Podmiot leczniczy ma obowiązek sporządzania raportu dotyczącego bezpieczeństwa i higieny pracy. W szczególności powinien zwrócić uwagę na zakres zranień ostrymi narzędziami przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, co pozwoli w przyszłości eliminować potencjalne zagrożenia, np. zakażenia chorobami. Ostrymi narzędziami są wyroby medyczne służące do cięcia i kłucia oraz mogące ...

    Zarządzanie 09.09.2013
    E-dokumentacja okazją do rozwoju placówki
    Wprowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej zmienia funkcjonowanie placówki. Jest to duże wyzwanie i wymaga dużego nakładu pracy. Jednocześnie to okazja do zapewnienia lepszej pozycji placówce. Wprowadzając program warto zwrócić uwagę na szereg aspektów, np. na sprzęt komputerowy w placówce medycznej.Obowiązek prowadzenia dokumentacji medycznej w wersji elektronicznej nie jest ...

    Zarządzanie 27.08.2013
    Odpowiednia umowa umożliwi udostępnienie regulaminu organizacyjnego
    Szpital zatrudniając lekarza nie ma prawa zażądać od lekarza regulaminu organizacyjnego, gdyż nie ma takich uprawnień. Kontrolę regulaminu organizacyjnego może przeprowadzić wojewoda oraz osoby przez niego upoważnione. Rozwiązaniem tej sytuacji jest odpowiednia umowa między szpitalem a lekarzem, która zobliguje lekarza do udostępnienia regulaminu organizacyjnego.Regulamin organizacyjny ...

    Pacjent 26.08.2013
    Rejestracja internetowa w placówce medycznej
    Placówki medyczne po wprowadzeniu w życie przepisów mają obowiązek umożliwić pacjentom oprócz rejestracji poprzez wizytę osobistą czy kontakt telefoniczny, zapisy internetowe. Obowiązek rejestracyjny zmusza jednak placówki do wyposażenia się w aplikacje do prowadzenia elektronicznych kolejek pacjentów.Od 14 maja 2013 r. weszły w życie przepisy określające funkcjonalności systemów ...

    Zarządzanie 26.08.2013
    Większy dostęp do świadczeń POZ kosztem jakości obsługi pacjentów
    Prace nad zmianami ustawy gwarantujące włączenie grupy lekarzy internistów i pediatrów do grona osób świadczących podstawową opiekę zdrowotną budzą sporo emocji. Wprowadzenie takiego rozwiązania zmniejszy koszty hospitalizacji, jednak nie da gwarancji lepszej opieki pacjentowi.Trwają prace nad zmianami ustawy zakładające, że status lekarza ubezpieczenia zdrowotnego będzie mógł ...

    Zarządzanie 01.08.2013
    Nie zawsze placówka odpowiada za wyrządzoną pacjentowi szkodę
    Zazwyczaj w przypadku szkody wyrządzonej pacjentowi przy udzielaniu usług medycznych, winę ponosi placówka medyczna, niezależnie od podpisanej umowy z lekarzem. Są jednak sytuację, w których lekarz może odpowiadać za wyrządzoną szkodę. Podpisując z lekarzem kontrakt, warto określić kwestię jego odpowiedzialności.Powszechnie stosuje się dwie zasadnicze formy zatrudniania lekarzy: ...

    Pacjent 30.07.2013
    Ankieta sposobem na monitoring satysfakcji pacjenta
    Duża liczba dostępnych placówek medycznych na rynku powoduje pomiędzy nimi rywalizację o pacjenta, który oprócz zdiagnozowania i wyleczenia choroby oczekuje także standardu. To wymaga od placówki poznania wymagań pacjenta dotyczących opieki medycznej. Ciągle należy monitorować satysfakcję pacjentów z udzielanych im usług, aby trafić w potrzeby jakich oczekuje pacjent. Satysfakcja ...

    Zarządzanie 30.07.2013
    Wizerunek gabinetu istotny przy wyborze placówki medycznej
    Pozytywny wizerunek placówki medycznej stosunkowo łatwo stworzyć, ale także łatwo można go stracić. Może to spowodować sytuacja, gdy podmiot leczniczy nie dba o komfort i bezpieczeństwo pacjenta, ale skupia się wyłącznie na szybkim zarobku. Przy zmianie wizerunku placówki warto dokładnie zaplanować działanie, gdyż zapewnienie wygody pacjentom, przyniesie placówce medycznej pozytywny ...