Wszystkie artykuły

    Zarządzanie 31.05.2013
    Elektroniczna dokumentacja medyczna w życiu lekarza i pacjenta
    Firmy informatyczne we współpracy z placówkami medycznymi starają się pracować nad poszerzeniem i ulepszeniem wprowadzanego systemu elektronicznej dokumentacji medycznej. I pacjentom, i lekarzom zapewni to lepszy dostęp do danych medycznych. Pacjentom pozwoli to udostępniać badania innym lekarzom, podmiotom leczniczym zapewni to informację na temat historii choroby.Zastąpienie tradycyjnej ...

    Zarządzanie 31.05.2013
    Nowe zarządzanie jakością w placówce medycznej
    Nowy standard zarządzania jakością EN 15224:2012 ma zastosowanie w branży usług medycznych w dużych i mniejszych praktykach lekarskich. W przeciwieństwie do wcześniejszych standardów ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów i zapewnienia większej przejrzystości działania.Z końcem 2012 r. została opublikowana nowa norma zarządzania jakością EN 15224:2012 skierowana do placówek ...

    Pacjent 31.05.2013
    Internet istotny w praktyce lekarskiej
    W dzisiejszych czasach Internet jest doskonałym narzędziem marketingowym, w którym każdy może zaprezentować swoje usługi. Taką szansę mają również lekarze, którym portale pozwalają wypromować swoją praktykę lekarską, a potencjalnym pacjentom zapewnia to wiedzę o kompetencjach lekarza. Co zrobić jednak w przypadku nieprzychylnych komentarzy?W Internecie możemy odnaleźć wiele ...

    Pacjent 02.05.2013
    Dostęp do danych osobowych pacjenta wymaga specjalnego upoważnienia
    Nie każdy podmiot zatrudniony w placówce medycznej może mieć bezpośredni dostęp do danych osobowych pacjenta. Wgląd do danych wrażliwych może uzyskać, ale tylko w uzasadnionych przypadkach.Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy, przez osoby wykonujące zawód medyczny i udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu ...

    Zarządzanie 02.05.2013
    Kontakt z organem rejestrowym przez profil zaufany ePUAP
    Podmioty lecznicze wykonujące działalność leczniczą do tej pory kontaktowały się z wojewodą, izbą lekarską lub pielęgniarską tylko w formie papierowej. Aktualnie wszelkie wnioski i zmiany muszą składać jedynie w formie internetowej m.in. przez profil zaufany ePUAP.Ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej stanowi, że wszystkie podmioty lecznicze i osoby prowadzące praktykę ...

    Zarządzanie 29.04.2013
    Nie tylko podpis elektroniczny umożliwia autoryzację dokumentacji medycznej
    Autoryzacja dokumentacji medycznej jest możliwa na kilka sposobów. Placówki medyczne nie muszą tylko korzystać z podpisu elektronicznego, lecz mogą wykorzystać inne narzędzia np. Profil Zaufany ePUAP. Każdy ze sposobów ma jednak swoje wady i zalety.Placówki medyczne przymierzające się do wdrożenia elektronicznej dokumentacji medycznej, mogą się zdecydować na podpis elektroniczny, ...

    Normy i sanepid 23.04.2013
    Współpraca podmiotów gwarantem bezpieczeństwa pracy w pracowniach radiologicznych
    Zapewnienie bezpieczeństwa pracy w pracowniach radiologicznych jest podstawowym elementem funkcjonowania placówki medycznej. Współpraca kierownika z pracownikami i menedżerem ZOZ zdecyduje o bezpieczeństwie pacjentów i zmniejszeniu wypadków przy pracy. Kontrola pracowni radiologicznych, decydująca o ochronie zdrowia pacjentów i pracowników następuje poprzez sprawdzanie przyrządów pomiarowych, ...

    Zarządzanie 22.04.2013
    Odpowiednia strategia menedżerów ZOZ ułatwi pozyskanie inwestora
    Rynek ochrony zdrowia staje się coraz bardziej atrakcyjny wśród prywatnych inwestorów, którzy chętnie inwestują w placówki medyczne. Odpowiednia strategia menedżerów ZOZ wpłynie pozytywnie na liczbę konsolidacji i przejęć oraz podniesie efektywność świadczonych usług medycznych.W ostatnich latach widoczna jest zwiększona aktywność inwestorów w sektorze ochrony zdrowia. Wzrost ...

    Kontrakty z NFZ 09.04.2013
    Szpitale muszą codziennie weryfikować ubezpieczenie zdrowotne
    Tylko weryfikowanie w systemie eWUŚ w każdym dniu leczenia, czy pacjent posiada ubezpieczenie zdrowotne, zagwarantuje szpitalom zapłatę za usługi przez NFZ w przypadku, gdyby nie miał on uprawnień do świadczeń.Zgodnie z NFZ, jeżeli pacjent jest hospitalizowany, szpital powinien przeprowadzać weryfikację w systemie eWUŚ w każdym dniu leczenia. Najlepiej skorzystać z opcji automatycznej, ...

    Pacjent 09.04.2013
    Sztuka rozmowy z pacjentem sukcesem placówki medycznej
    Przyszłość placówek medycznych w dużym stopniu będzie uzależniona od umiejętności komunikacyjnych lekarzy. Lekarz jest nie tylko osobą, która zdiagnozuje i wyleczy, ale także wysłucha. Niezbędnym elementem składowym sukcesu leczenia jest dobrze przeprowadzona rozmowa z pacjentem.Pacjentowi przysługuje zagwarantowane w Konstytucji RP prawo do pozyskiwania i ochrony informacji o jego ...