Wszystkie artykuły

    Inwentaryzacja 13.11.2012
    Księgowanie różnic inwentaryzacyjnych
    Przy sporządzaniu inwentaryzacji mogą pojawić się różnice inwentaryzacyjne. Wyjaśniamy na przykładzie, jak je księgować i jak prawidłowo dokumentować. Polityka rachunkowości przyjęta przez firmę, powinna przewidywać kompensaty nadwyżek i niedoborów inwentaryzacyjnych.W przypadku stwierdzenia niedoborów i nadwyżek stanów magazynowych ujawnionych w trakcie inwentaryzacji możliwe ...

    Ewidencja księgowa 09.11.2012
    Domeny internetowe – koszty uzyskania przychodów i ewidencja księgowa
    Domeny internetowe nie są wartościami niematerialnymi i prawnymi, ponieważ nie zostały wymienione w ustawowym i co istotne, zamkniętym katalogu tego rodzaju wartości. Kłopotliwa może okazać się kwalifikacja takich wydatków w kosztach uzyskania przychodów. Sprawdźmy zatem, na co zwrócić uwagę i jak taki wydatek prawidłowo zaksięgować.Wydatek na nabycie domeny internetowej nie jest ...

    Prowadzenie ksiąg rachunkowych 09.11.2012
    Droższy egzamin na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych w 2013 r.
    Już wiadomo, ile zapłacimy za egzamin na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych w 2013 r. Opłata będzie o 40 zł wyższa niż obecnie. Drożej zapłacimy też za wydanie duplikatu certyfikatu. Wzrost minimalnego wynagrodzenia powoduje wzrost opłaty egzaminacyjnej Opłata za przystąpienie do egzaminu na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych stanowi 40% minimalnego wynagrodzenia ...

    Sprawozdania finansowe 09.11.2012
    Błąd ujawniony po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego
    Często zdarza się ujawnienie błędu już po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego spółki. Błąd może spowodować zaniżenie podstawy opodatkowania i wymiar zobowiązania podatkowego. Czy wówczas złożone uprzednio zeznanie podatkowe CIT-8 za 2011 r. należy skorygować? Jeżeli tak, to jak zaksięgować skutki tej korekty?Jeżeli błąd spowodował zaniżenie podstawy opodatkowania i wymiar ...

    Prowadzenie ksiąg rachunkowych 07.11.2012
    Prowadzenie komputerowej księgi rachunkowej
    Prowadzenie ksiąg rachunkowych przy użyciu programu komputerowego ma zapewnić automatyczną kontrolę ciągłości zapisów, przenoszenia obrotów i sald. O czym jeszcze pamiętać, prowadząc księgi rachunkowe?Trzeba uważać, by nie narazić się kontroli skarbowej Jeżeli jednostka prowadzi rachunkowość, wykorzystując program komputerowy, musi przedstawić opis przetwarzania danych przy ...

    Prowadzenie ksiąg rachunkowych 30.10.2012
    Odszkodowanie za popełnione przez biuro rachunkowe błędy
    Prowadzący księgi rachunkowe pracownicy muszą wykonywać swoje obowiązki rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i na bieżąco. Bywa jednak, że do pracy wkradają się błędy, grożące sporymi konsekwencjami. Zakres odpowiedzialności pracownika biura Za popełnione w prowadzeniu ksiąg rachunkowych błędy odpowiada podatnik. W Polsce reguluje to ustawa o rachunkowości. Odpowiedzialność ...

    Prowadzenie ksiąg rachunkowych 30.10.2012
    Koszt a strata nadzwyczajna
    Zręczny przedsiębiorca powinien nie tylko sprawnie prowadzić przedsiębiorstwo i aktywnie podejmować różne wyzwania, ale też umiejętnie poruszać się w gąszczu terminów gospodarczych. Zdarza się, że pobieżna orientacja w temacie nie wystarcza. Warto przykładowo wiedzieć o zasadniczej różnicy pomiędzy kosztem i stratą nadzwyczajną.Koszt Koszt należy każdorazowo rozumieć jak ...

    Prowadzenie ksiąg rachunkowych 30.10.2012
    Rozliczanie reklamacji w księgach rachunkowych
    Żadne dobro nie jest na tyle trwałe, aby można było o nim powiedzieć, że jest wieczne. Różne czynniki mogą sprawić, że niedługo nacieszymy się nabytym przedmiotem i konieczne będzie ubieganie się o reklamację. Bardzo często jednak przedsiębiorcy mają wątpliwości odnośnie ujmowania reklamacji w księgach rachunkowych. Czym jest reklamacja Reklamacja wiąże się z czynnością, ...

    Prowadzenie ksiąg rachunkowych 24.10.2012
    Zmiany w ustawie o rachunkowości obejmą SKOKi
    27 października wchodzi w życie nowa ustawa o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych. Od tego dnia jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych zostaną objęte przepisami ustawy o rachunkowości, bez względu na wielkość osiąganych przychodów, a przy sporządzaniu sprawozdań finansowych, nie będą mogły ...

    Ewidencja księgowa 15.10.2012
    Udokumentowanie zakupu towaru w przypadku braku faktury
    Niejednokrotnie zdarza się, iż przedsiębiorcy mają problem z uzyskaniem od kontrahenta faktury dokumentującej zakup towarów czy usług. Powstaje wówczas pytanie, czy można udokumentować wydatek innym dowodem niż faktura?Aby możliwe było zaliczenie do kosztów podatkowych kosztów nabytych usług, przedsiębiorca musi być w stanie udokumentować, że faktycznie dokonano transakcji. Przepisy ...