Wszystkie artykuły

    Finanse publiczne 01.07.2013
    Niewypłacenie nagrody jubileuszowej a naruszenie dyscypliny budżetowej
    Samo niewypłacenie nagród jubileuszowych nie stanowi naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Pracodawcy zalegający z wypłatami mogą jednak mieć kłopoty, jeżeli pracownik wystąpi o uregulowanie należności na drogę sądową. Przepisy ustawy o służbie cywilnej gwarantują pracownikom podlegającym jej regulacjom wypłatę nagród jubileuszowych po przepracowaniu danego okresu. Niestety ...

    Finanse publiczne 26.06.2013
    Szkoła może wydzierżawić grunt otrzymany od gminy w trwały zarząd
    Kierownik jednostki oświatowej może zdecydować o dalszym wydzierżawieniu nieruchomości otrzymanej w trwały zarząd. Musi jednak liczyć się z utratą prawa do zwolnienia z opłat z tytułu trwałego zarządu i z podatku od nieruchomości. Musi także powiadomić o dzierżawie wójta.Szkoła, jako jednostka organizacyjna, której oddano nieruchomość w trwały zarząd, ma prawo do oddania jej ...

    Finanse publiczne 25.06.2013
    Wspólne zamówienia publiczne przynoszą duże oszczędności
    Samorządy mogą łączyć się we wspólnych zamówieniach publicznych, w ramach których mogą zyskać nawet do 30% w stosunku do dostaw lub usług zamawianych osobno przez poszczególnych zamawiających. Warto jednak zwrócić uwagę na pojawiające się przeszkody i wyeliminować je już na początku procedury. W ostatnim czasie bardzo popularne stały się tzw. zakupy grupowe. Świadczy o tym ...

    Finanse publiczne 25.06.2013
    Dotacja celowa może być udzielana przez samorządy innym jednostkom
    Z budżetu samorządowego może być udzielona bezzwrotna pomoc dla innych jednostek samorządu terytorialnego jako dotacja celowa. Nie może być jednak formą dofinansowania innej gminy, powiatu lub województwa przekazywanego bez sprecyzowania jego przedmiotowego przeznaczenia.Udzielana pomoc może mieć charakter rzeczowy lub finansowy. Prawną podstawę udzielania dotacji celowej stanowi art. ...

    Finanse publiczne 25.06.2013
    Niecelowy wydatek – odpowiedzialność głównego księgowego
    Odpowiedzialność głównego księgowego jednostki budżetowej nie dotyczy dokonania niecelowych wydatków. Nie podejmuje on bowiem merytorycznej decyzji o wydatkowaniu środków publicznych.Do obowiązków głównego księgowego (art. 54 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych) należy wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi. Sformułowania tego nie można utożsamiać z dysponowaniem ...

    Finanse publiczne 24.06.2013
    Biblioteka nie może otrzymywać środków na realizację zadań zleconych
    Środki na realizację zadań zleconych (funkcjonowanie biblioteki powiatowej, którą prowadzi gmina) należy przekazywać na konto jednostki samorządu terytorialnego a nie instytucji kultury – tak wynika z opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach (pismo nr WI-44/1658/2013).Starosta jednego ze świętokrzyskich powiatów zwrócił się do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z prośbą ...

    Finanse publiczne 11.06.2013
    Budżet obywatelski pozwala lepiej planować wydatki  
    Budżet obywatelski, czy inaczej partycypacyjny, jest mechanizmem angażującym mieszkańców w dyskusję na temat priorytetów w wydawaniu środków z lokalnych funduszy i umożliwiającym im współdecydowanie o wydatkowaniu ich części zgodnie z potrzebami i preferencjami.Zwiększenie przejrzystości finansów samorządowych, skuteczniejsze gospodarowanie pieniędzmi, a także wzmocnienie demokracji ...

    Finanse publiczne 03.06.2013
    Za finanse szkoły jest odpowiedzialny jej dyrektor, a nie kierownik ZEAS
    Jednostka oświatowa musi zadbać o jasne rozróżnienie kompetencji szkoły oraz obsługującego ją zespołu ekonomiczno-administracyjnego. Za finanse szkoły odpowiada bowiem jej dyrektor, a nie kierownik ZEAS – taki wniosek płynie z wystąpienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach po kontroli przeprowadzonej w jednej ze świętokrzyskich placówek (WK-60.23.2643.2012).Kielecka regionalna ...

    Finanse publiczne 31.05.2013
    Częstotliwość przekazywania wpływów z prowadzenia stołówki szkolnej
    W odniesieniu do jednostek oświatowych nie ma oficjalnych przepisów regulujących zasady przelewania okresowych wpływów z prowadzenia stołówki. Decyzję o terminach i sposobie odprowadzania do budżetu środków z tytułu prowadzenia stołówki może określić więc kierownik jednostki oświatowej w zarządzeniu wewnętrznym.Określając jak często dana jednostka oświatowa powinna odprowadzać ...

    Finanse publiczne 31.05.2013
    Do wydatków strukturalnych szkoły można zaliczyć tylko środki krajowe
    Aby uzyskać niezbędne dane do sporządzenia sprawozdania Rb-WSa, jednostki publiczne muszą najpierw poprawnie rozpoznać i zakwalifikować poniesione w ciągu roku wydatki strukturalne. Do wydatków strukturalnych szkoły zalicza się m.in. środki przeznaczone na sfinansowanie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych czy zakup pomocy naukowych i dydaktycznych.O wydatkach strukturalnych szkoły można ...