Wszystkie artykuły
Kryteria oceny oferty 28.01.2016
Jak określić kryteria oceny ofert?Kryteria oceny ofert i ich waga procentowa powinny być tak określone, aby konkretne zamówienie mogło zostać wykonane w sposób najbardziej zbliżony do wymagań i wyobrażeń zamawiającego. Należy jednak pamiętać również o tym, że zamawiający dysponujący środkami publicznymi powinni kierować się zasadami wynikającymi z ustawy o finansach publicznych, a co za tym idzie powinni dążyć ...
Kryteria oceny oferty 28.01.2016
Kryteria oceny ofert przed zmianami i po zmianachNależy zauważyć, iż zgodnie z przepisami ustawy obowiązującymi do 19 października 2014 r. ustawodawca, w zakresie doboru kryteriów oceny ofert dopuszczał rozwiązania, które nie zapewniały wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie i najefektywniejszej, a jedynie najtańszej. W obecnym stanie prawnym sytuacja zamawiającego w zakresie zasad ustanawiania kryteriów oceny ofert uległa ...
Kryteria oceny oferty 28.01.2016
Dobór kryteriów oceny ofert po nowelizacjiW wyniku zmiany przepisów zamawiający mają ograniczoną możliwość stosowania ceny jako jedynego kryterium oceny ofert. Prawidłowe dobranie kryteriów do rodzaju przedmiotu zamówienia może w istotnym stopniu wpłynąć na uzyskanie przez zamawiającego w pełni zadowalającego rezultatu w postaci należycie wykonanego zamówienia.W wyniku nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ...
Szacowanie wartości zamówienia 15.01.2016
W przypadku wstępnej kalkulacji kosztów, zamawiający we własnym zakresie musi ustalić wartość przedmiotu zamówieniaPrzy ustalaniu wartości zamówienia publicznego dotyczącego sporządzenia (wykonania) programu funkcjonalno-użytkowego warto przed wszczęciem procedury przetargowej przeprowadzić np. rozeznanie cenowe rynku.Rozporządzenie z 18 maja 2004 roku w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów ...
Szacowanie wartości zamówienia 15.01.2016
Uwaga na zarzut podziału zamówienia na części w celu uniknięcia stosowania przepisów PzpJeżeli zamawiający (jednostki zamawiającego) nie posiadają samodzielności finansowej, wskazanej w art. 32 ust. 5 ustawy Pzp, to wówczas wszelkie zamówienia tożsame czasowo, przedmiotowo i podmiotowo należy sumować łącznie.Jeżeli przedmiotem zamówienia są np. usługi przesyłu oraz dostawy energii, to ważne jest rzetelne rozeznanie rynku. Może się bowiem zdarzyć, że w rejonach, ...
Szacowanie wartości zamówienia 15.01.2016
Ostateczna decyzja na temat szacowania i podziału zamówienia na części należy do zamawiającegoKwestie szacowania wartości zamówienia publicznego i zamiar ewentualnego jego podziału na części należy oceniać przede wszystkim z uwzględnieniem wiedzy zamawiającego w okresie przygotowania udzielenia danego zamówienia oraz tzw. kryteriów tożsamościowych.Do naruszenia zakazu z art. 32 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez podzielenie zamówienia na części, dochodzi wtedy, ...
Omyłki 15.01.2016
Poprawienie omyłki w ofercie nie może prowadzić do jej istotnej zmianyPoprawienie przez zmawiającego omyłki w ofercie jest obowiązkowe. Zaniechanie takiej czynności należy uznać za działanie sprzeczne nie tylko z prawem, ale i nieracjonalne, gdyż prowadzi do niesłusznego odrzucenia najkorzystniejszej oferty, co nie zapewnia rozstrzygnięcia postępowania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.Oczywiste jest, że w przypadku ...
Omyłki 15.01.2016
Oczywistość omyłki polega na tym, że można ją stwierdzić bez specjalistycznej wiedzyUstawa Pzp nakłada na zamawiającego obowiązek poprawienia w ofercie oczywistych omyłek pisarskich, oczywistych omyłek rachunkowych, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek oraz innych omyłek polegających na niezgodności oferty z siwz, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty. Zamawiający musi o tym niezwłocznie zawiadomić wykonawcę, którego oferta została ...
Tryby i sposoby udzielania zamówień publicznych 15.01.2016
Szykują się duże zmiany w prawie zamówień publicznychWdrożenie dyrektyw unijnych z zakresu zamówień publicznych, uproszczenie procedur przetargowych oraz elektronizacja zamówień publicznych to najważniejsze zmiany, jakie wprowadza projekt ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz projekt ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi.Polska miała dwa lata na wdrożenie do krajowego porządku prawnego dyrektyw unijnych tj.:
2014/24/UE ...
Dokumentacja z postępowania o zamówienie publiczne 02.12.2015
Wykonawcy mają mało czasu na zadanie pytania do siwzNiektórzy twierdzą, że miarą jakości specyfikacji istotnych warunków zamówienia jest liczba wniosków o jej wyjaśnienie skierowanych przez wykonawców. Wydaje się, że jest w tym twierdzeniu trochę prawdy, bowiem im mniej niejasności w dokumentach tym mniej wątpliwości mają wykonawcy przygotowując swoją ofertę.Zamawiający na etapie postępowania przetargowego powinien dążyć do ...