Wszystkie artykuły

    Kryteria oceny oferty 28.01.2016
    Jak określić kryteria oceny ofert?
    Kryteria oceny ofert i ich waga procentowa powinny być tak określone, aby konkretne zamówienie mogło zostać wykonane w sposób najbardziej zbliżony do wymagań i wyobrażeń zamawiającego. Należy jednak pamiętać również o tym, że zamawiający dysponujący środkami publicznymi powinni kierować się zasadami wynikającymi z ustawy o finansach publicznych, a co za tym idzie powinni dążyć ...

    Kryteria oceny oferty 28.01.2016
    Kryteria oceny ofert przed zmianami i po zmianach
    Należy zauważyć, iż zgodnie z przepisami ustawy obowiązującymi do 19 października 2014 r. ustawodawca, w zakresie doboru kryteriów oceny ofert dopuszczał rozwiązania, które nie zapewniały wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie i najefektywniejszej, a jedynie najtańszej. W obecnym stanie prawnym sytuacja zamawiającego w zakresie zasad ustanawiania kryteriów oceny ofert uległa ...

    Kryteria oceny oferty 28.01.2016
    Dobór kryteriów oceny ofert po nowelizacji
    W wyniku zmiany przepisów zamawiający mają ograniczoną możliwość stosowania ceny jako jedynego kryterium oceny ofert. Prawidłowe dobranie kryteriów do rodzaju przedmiotu zamówienia może w istotnym stopniu wpłynąć na uzyskanie przez zamawiającego w pełni zadowalającego rezultatu w postaci należycie wykonanego zamówienia.W wyniku nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ...

    Szacowanie wartości zamówienia 15.01.2016
    W przypadku wstępnej kalkulacji kosztów, zamawiający we własnym zakresie musi ustalić wartość przedmiotu zamówienia
    Przy ustalaniu wartości zamówienia publicznego dotyczącego sporządzenia (wykonania) programu funkcjonalno-użytkowego warto przed wszczęciem procedury przetargowej przeprowadzić np. rozeznanie cenowe rynku.Rozporządzenie z 18 maja 2004 roku w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów ...

    Szacowanie wartości zamówienia 15.01.2016
    Uwaga na zarzut podziału zamówienia na części w celu uniknięcia stosowania przepisów Pzp
    Jeżeli zamawiający (jednostki zamawiającego) nie posiadają samodzielności finansowej, wskazanej w art. 32 ust. 5 ustawy Pzp, to wówczas wszelkie zamówienia tożsame czasowo, przedmiotowo i podmiotowo należy sumować łącznie.Jeżeli przedmiotem zamówienia są np. usługi przesyłu oraz dostawy energii, to ważne jest rzetelne rozeznanie rynku. Może się bowiem zdarzyć, że w rejonach, ...

    Szacowanie wartości zamówienia 15.01.2016
    Ostateczna decyzja na temat szacowania i podziału zamówienia na części należy do zamawiającego
    Kwestie szacowania wartości zamówienia publicznego i zamiar ewentualnego jego podziału na części należy oceniać przede wszystkim z uwzględnieniem wiedzy zamawiającego w okresie przygotowania udzielenia danego zamówienia oraz tzw. kryteriów tożsamościowych.Do naruszenia zakazu z art. 32 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez podzielenie zamówienia na części, dochodzi wtedy, ...

    Omyłki 15.01.2016
    Poprawienie omyłki w ofercie nie może prowadzić do jej istotnej zmiany
    Poprawienie przez zmawiającego omyłki w ofercie jest obowiązkowe. Zaniechanie takiej czynności należy uznać za działanie sprzeczne nie tylko z prawem, ale i nieracjonalne, gdyż prowadzi do niesłusznego odrzucenia najkorzystniejszej oferty, co nie zapewnia rozstrzygnięcia postępowania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.Oczywiste jest, że w przypadku ...

    Omyłki 15.01.2016
    Oczywistość omyłki polega na tym, że można ją stwierdzić bez specjalistycznej wiedzy
    Ustawa Pzp nakłada na zamawiającego obowiązek poprawienia w ofercie oczywistych omyłek pisarskich, oczywistych omyłek rachunkowych, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek oraz innych omyłek polegających na niezgodności oferty z siwz, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty. Zamawiający musi o tym niezwłocznie zawiadomić wykonawcę, którego oferta została ...

    Tryby i sposoby udzielania zamówień publicznych 15.01.2016
    Szykują się duże zmiany w prawie zamówień publicznych
    Wdrożenie dyrektyw unijnych z zakresu zamówień publicznych, uproszczenie procedur przetargowych oraz elektronizacja zamówień publicznych to najważniejsze zmiany, jakie wprowadza projekt ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz projekt ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi.Polska miała dwa lata na wdrożenie do krajowego porządku prawnego dyrektyw unijnych tj.: 2014/24/UE ...

    Dokumentacja z postępowania o zamówienie publiczne 02.12.2015
    Wykonawcy mają mało czasu na zadanie pytania do siwz
    Niektórzy twierdzą, że miarą jakości specyfikacji istotnych warunków zamówienia jest liczba wniosków o jej wyjaśnienie skierowanych przez wykonawców. Wydaje się, że jest w tym twierdzeniu trochę prawdy, bowiem im mniej niejasności w dokumentach tym mniej wątpliwości mają wykonawcy przygotowując swoją ofertę.Zamawiający na etapie postępowania przetargowego powinien dążyć do ...