Wszystkie artykuły

    Kształcenie i wychowywanie 17.01.2017
    Czy można zamieniać wyniki próbnych egzaminów zewnętrznych na stopnie szkolne
    Nie wolno zamieniać wyników egzaminów zewnętrznych (także próbnych) na oceny bieżące, gdyż niedozwolone jest przeliczanie wyników punktowych na oceny szkolne. Wynik punktowy lub procentowy testowania zewnętrznego nie może być wyrażany w skali oceny szkolnej, gdyż jest nieprzekładalny na tę skalę.Przełożenie wyniku egzaminu na szkolną skalę ocen Postępowanie w ten sposób tego ...

    Kształcenie i wychowywanie 03.01.2017
    Zebranie rady pedagogicznej – wyniki klasyfikacji śródrocznej
    Wyniki klasyfikacji śródrocznej powinny być przedstawione radzie pedagogicznej, która w ramach swoich kompetencji stanowiących jest uprawniona do podejmowania uchwał w sprawie wyników klasyfikacji (art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty). W tym celu w każdym okresie dyrektor szkoły zobowiązany jest zorganizować zebranie rady pedagogicznej.Przebieg zebraniaProgram zebrania nie powinien ...

    Kształcenie i wychowywanie 07.12.2016
    Nowa podstawa programowa oraz ramowe plany nauczania – prekonsultacje
    Nowa podstawa programowa będzie wdrażana stopniowo począwszy od roku szkolnego 2017/2018. Będzie stosowana w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych formach wychowania przedszkolnego, w klasach I, IV szkoły podstawowej oraz w klasie VII szkoły podstawowej. Sprawdź, jak będzie wyglądała edukacja po zmianach!Etapy edukacyjne w szkole podstawowejKształcenie ...

    Kształcenie i wychowywanie 26.10.2016
    Zajęcia rewalidacyjne – jaki wymiar godzin i kto może je prowadzić
    Wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych w poszczególnych typach i rodzajach szkół określają przepisy ramowych planów nauczania poszczególnych szkół, stanowiące załączniki do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania. Sprawdź, jaki jest wymiar tych zajęć oraz kiedy dyrektor musi zapewnić odpowiednich specjalistów.Wymiar godzin zajęć rewalidacyjnychMinimalna liczba godzin ...

    Kształcenie i wychowywanie 19.10.2016
    W jaki sposób dokumentować przebieg nauczania indywidualnego
    Przepisy w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej obligują szkołę do prowadzenia odrębnych dzienników indywidualnego nauczania. Nie określają przy tym wzoru dziennika nauczania indywidualnego, jednak powinien w nim zostać udokumentowany przebieg procesu nauczania danego ucznia ...

    Kształcenie i wychowywanie 19.10.2016
    Czy nauczanie indywidualne wyklucza pobyt dziecka w świetlicy szkolnej
    Szkoła nie ma podstaw, by odmówić przyjęcia ucznia objętego nauczaniem indywidualnym do świetlicy. W celu zapewnienia właściwej opieki dyrektor powinien podjąć odpowiednie działania organizacyjne zapewniające bezpieczeństwo wszystkim uczniom podczas takich zajęć.Czy wszystkim uczniom należy zapewnić zajęcia świetlicoweObowiązkiem dyrektora szkoły, w której funkcjonuje świetlica, jest ...

    Kształcenie i wychowywanie 09.10.2016
    Co o nowej podstawie programowej klasy pierwszej muszą wiedzieć nauczyciele
    Od 1 września 2017 r. zacznie obowiązywać nowa podstawa programowa w edukacji wczesnoszkolnej – sprawdź, na czym polegają zmiany, i upewnij się, że z rozporządzeniem zapoznali się również nauczyciele. Mają rok na przygotowanie sześciolatków do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie.Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego wymusiły modyfikację zalecanych warunków ...

    Kształcenie i wychowywanie 09.10.2016
    Dziecko obcokrajowca w przedszkolu – co z nauką języka polskiego
    Brak bezpłatnej nauki języka polskiego to podstawowy problem, z którym musi radzić sobie dyrektor przedszkola przyjmujący dziecko obcokrajowca. Dziecku nie przysługuje bezpłatna nauka języka, a dyrektor nie może pokryć kosztów pomocy tłumacza. Dziecko obcokrajowca przebywające w Polsce ma takie same prawa do nauki i opieki jak dziecko polskie i jest przyjmowane do przedszkola na takich ...

    Kształcenie i wychowywanie 20.09.2016
    Zadania dyrektora związane z zapewnieniem warunków kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami
    Aby skutecznie realizować zadania szkoły w zakresie warunków kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dyrektor powinien podejmować stosowne działania wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Poznaj, jakie!Najważniejsze zadania dyrektoraW tym zakresie obowiązki dyrektora są związane m.in. z kontrolą przestrzegania przepisów prawa w zakresie:1) Realizacji ...

    Kształcenie i wychowywanie 20.09.2016
    Nauczyciel wspomagający dla ucznia autystycznego
    Wskazanie zajęć, podczas których powinien uczestniczyć dodatkowo zatrudniony nauczyciel, nie jest możliwe bez znajomości zróżnicowanych potrzeb i możliwości każdego dziecka z autyzmem. Przy ustalaniu zajęć, które będą realizowane przez nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej wspólnie z innymi nauczycielami lub w których nauczyciel ten będzie uczestniczyć, ...