Wszystkie artykuły

    Finanse publiczne 07.08.2013
    Wydatki inwestycyjne należy finansować z § 605
    Jednostki budżetowe nabywają majątek w ramach planu finansowego, zgodnie z klasyfikacją budżetową. Z tego względu wydatki inwestycyjne klasyfikuje się w § 605 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych”. Zakup środka trwałego o wartości powyżej 3.500 zł nie powinien być finansowany z § 421.Zakupy środków trwałych, których wartość przekracza kwotę 3.500 zł, a przewidywany ...

    Finanse publiczne 01.08.2013
    Koszty amortyzacji w opłatach za zbiorowe zaopatrzenie w wodę
    Środki pozyskane przez zakład komunalny z tytułu obciążenia odpłatności za zbiorowe zaopatrzenie w wodę kosztami amortyzacji powinny być wykorzystywane na cele modernizacji i odtworzenia środków trwałych.Warunki rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę zostały określone w rozporządzeniu ministra budownictwa 28 czerwca 2006 r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie ...

    Finanse publiczne 01.08.2013
    Nie zwracając dotacji w terminie można naruszyć dyscyplinę finansową
    Finansowanie zadań środkami publicznymi obwarowane zostało wytycznymi i sankcjami ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (ustawa o naruszeniu dyscypliny). Nieprawidłowe wydatkowanie otrzymanej dotacji, błędne rozliczenie, niedokonanie w terminie jej zwrotu w całości lub w części, czy też przekazanie środków bez upoważnienia, spowodować może ustawowe ...

    Finanse publiczne 01.08.2013
    Przekazanie składników rzeczowych majątku ruchomego innej jednostce
    Jednostka budżetowa może nieodpłatnie przekazać składniki rzeczowe majątku ruchomego innej jednostce. Nieodpłatne przekazanie następuje wówczas na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu złożony do kierownika jednostki budżetowej.W odniesieniu do państwowych jednostek budżetowych, tryb gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego określa rozporządzenie Rady Ministrów ...

    Finanse publiczne 24.07.2013
    Zakup paliwa do szkolnego autobusu bez przetargu
    Stosowanie trybu z wolnej ręki w postępowaniu o zamówienie publiczne dotyczące zakupu paliwa do autobusów szkolnych jest możliwe wyłącznie, gdy nie ma możliwości wyboru innego dostawcy. Wykonanie zamówienia publicznego przez innego wykonawcę musi być przy tym faktycznie niemożliwe, a nie tylko utrudnione, jak twierdzi PIO (WI-44/438/2012).Dyrektor zespołu szkół zwrócił się do Regionalnej ...

    Finanse publiczne 18.07.2013
    Ulgi w spłacie opłat cywilnych należy opublikować w BIP
    Obowiązek podawania do publicznej wiadomości (BIP) informacji o podmiotach, którym jednostka samorządu udzieliła ulg, odroczeń lub umorzeń obejmuje również opłaty cywilne. Takie stanowisko zajęła regionalna izba obrachunkowa we Wrocławiu.Do wrocławskiej regionalnej izby obrachunkowej trafił wniosek w sprawie wyjaśnień dotyczących stosowania art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy z 27 ...

    Finanse publiczne 17.07.2013
    Konsekwencje zwiększenia deficytu budżetowego
    We wtorek 16 lipca Minister Finansów poinformował, że deficyt budżetu państwa zostanie zwiększony o 16 mld zł, a rząd zaoszczędzi kolejne 8 mld zł. Oznacza to, że relacja długu publiczny do PKB przekroczy pierwszy próg ostrożnościowy, czyli 50%. Obecnie przepisy zabraniają takich zabiegów, ale rząd i na ten problem znalazł rozwiązanie – zawieszenie działania progu ostrożnościowego.Premier ...

    Finanse publiczne 17.07.2013
    Na wspólne zamówienia samorządy muszą zawrzeć szczegółową umowę
    Upoważnienie do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia, dokładny opis zapotrzebowania czy skład komisji przetargowej to niezbędne elementy, które powinny się znaleźć w umowie na wspólne zamówienie. Brak jednego z tych elementów może spowodować jej unieważnienie.Jednym ze sposobów udzielenia zamówienia jest jego wspólne przeprowadzenie przez kilku zlecających. Taka ...

    Finanse publiczne 17.07.2013
    Kierownik jednostki może dokonać przeniesienia wydatków
    Dysponenci części budżetowych mogą upoważnić kierowników podległych jednostek do dokonywania przeniesień wydatków w obrębie jednego rozdziału (art. 171 ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych). Należy pamiętać, że upoważnienie to nie obejmuje przenoszenia wydatków, na dokonanie których wymagana jest zgoda ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego lub ministra ...

    Finanse publiczne 15.07.2013
    Gmina nie może potrącać wynagrodzenia za inkaso
    Gmina rozliczając się z jednostką budżetową, z uwagi na zasadę budżetowania brutto, nie może stosować kompensaty. Organ nadrzędny powinien przelać jednostce wynagrodzenie za inkaso, a ta musi zwrócić wszelkie uzyskane dochody do budżetu.Rada gminy jest uprawniona do zarządzenia poboru opłaty targowej w drodze inkasa. Może przy tym określić, czy inkasentowi należy się z wynagrodzenie ...